56fd43c31500002a000b3b55

می دانیم که همیشه انتخاب بهترین گزینه ها در رژیم غذایی همیشه در جلوگیری از اضافه وزن تاثیر چشم گیری دارد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب باعث افزایش وزن می شود و مسلما عکس آن، خواب مناسب باعث کاهش وزن می گردد. با ما همراه باشید.

تحقیقی جدید این ارتباط را دستخوش تغییر کرده و نشان داده است که یک برنامه ی غذایی با پروتیین بالا باعث افزایش کیفیت خواب می گردد. نویسنده ی این مقاله وِین کمپبل، پروفسور علم تغذیه د دانشگاه پروج می گوید : ” وقتی درحال کاهش وزن هستید هرچه می خورید روی کیفیت خواب شما اثر دارد، و رژیمی با پروتئین بالا کیفیت خواب را افزایش می دهد”

کمپبل و تیمش طی دو آزمایش مختلف به این نتیجه رسیدند که پروتیئن بالا کیفیت خواب را ارتقا می دهد. یکی از این مطالعات نشان می دهد که منبع پروتئین چه گیاهی باشد چه حیوانی به اندازه ی تقسیم کالری های انجام شده در آن پروتیئن در آن در خواب شما موثر نیست. مطالعه ی آزمایش دوم ( که یکی از طولانیترین آزمایش های انجام شده برای فهمیدن تاثیر پروتیئن بوده است ) نشان از تاثیر زیاد پروتیئن بالا در کیفیت خواب افراد در مقایسه با افرادی که پروتئین کمتر مصرف می کنند، دارد.

منبع پروتئین مهم نیست ولی مقدار آن چرا!

آزمایش اول شامل ۳۴ فرد با اضافه وزن که در رژیمشان پروتئین دریافتی از گوشت و سویا و حبوبات بوده است. برای هر گروه افراد به سه دسته ی با رژیم غذایی ۱۰% پروتیئینی، ۲۰% پروتئینی و ۳۰% پروتئینی تقسیم شده است.

محققان کیفیت خواب افراد را بر اساس گزارش خود افراد و طبق رنک های خواب جهانی اندازه گیری کرده اند، علاوه بر اینکه چقدر خواب شما طول می کشد ، فاکتور های دیگری مانند آیا از قرص های خواب آور استفاده می کنید، چند بار در طول خواب بیدار می شوید، چقدر خوابتان عمیق است، و چقدر طول می کشد که خوابتان ببرد هم موثر است.

با اینکه نوع پروتئین تاثیری در کیفیت خواب ندارد(  مصرف کنندگان گوشت و سویا کیفیت خوابشان یکی بود ) کیفیت خواب برای آن هایی که رژیمشان ۲۰% پروتیئن داشت در مقایسه با کسانی که ۱۰% پروتئین داشت بهتر بود. برای ۳۰% ها خیلی بهتر از آن ها نبود.

رژیمی برای کاهش وزن و خواب بهتر

delicious meats plate

پروتئین بالا به معنی خوابی شیرین تر است.

تحقیقات بیشتر برای فهمیدن این که پروتئین بالا چه تاثیری در خواب دارد، باعث انجام آزمایش دوم شد که در واقع کیفیت خواب را در پروتئین بالا در مقایسه با پروتئین نرمال می سنجید.

آزمایش دوم شامل ۴۴ نفر با اضافه وزن که به صورت تصادفی به آن ها رژیم هایی پروتئین بالا یا متوسط داده شد و ۴ در طول ۴ ماه این رژیم را استفاده کردند. غذای هر گروه کاملا اصولی انتخاب شده بود  به غیر از گروه های پروتئین بالا که شامل پودر پروتئین شیر بود، که در گروه پروتئین متوسط پودر کربوهیدرات بود. این پروتئین ها بر اساس وزن آن ها بود و گروه پروتئین بالا ۲ برابر پروتئین بیشتر استفاده می کردند.

بازهم بر اساس رنک های خواب جهانی کیفیت خواب آن ها مقایسه شد اما این بار هر ماه این رنک ها آپدیت می شدند. گروه پروتئین بالا خواب ضعیفتری داشتند که در طول مدت آزمایش کمتر هم شد که در انتهای ۴ ماه نسبت به اول آن نصف شده بود. با این وجود گروه پروتئین متوسط ها با اینکه اوایل کیفیت خواب ضعیفی داشتند اما در انتهای ۴ ماه به کیفیت خواب بهتری رسیده بودند.

چرا خواب به پروتئین مصرفی بستگی دارد؟

حال باید پرسید که چرا رژیم های پروتئین بالا خواب بهتری را رقم می زنند؟ تحقیقات قبلی نشان می دهد که چرخه ی خواب ما و شبکه های عصبی مغز تحت تاثیر پروتئین مصرفی هستند. دقیقتر بگوییم، پروتئین مصرفی بالا انسولین بدن و چرخش آمینو اسید را در بدن را تغییر می دهد که هر دوی آن ها در سطح سروتونین و ملاتونین تاثیر زیادی دارند که نهایتا تاثیر آن در خواب شما است. حتی با وجود اینکه این تحقیقات به درستی کامل این را نشان نمی دهند اما باز هم کمپبل ادعا می کند که توضیحی برای این موضوع وجود دارد.

پس طبیعتا پروتئین بالا در خواب شما تاثیر بزرگی دارد واگر در این زمینه مشکل دارید پیشنهاد ما به شما مصرف غذاهای با پروتئین بالاتر است. البته نگه داشتن حد وسط در هرکاری واجب است. از پرخوری بپرهیزید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پر بازدید ترین مطالب