vandaclick burgers1 2965

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، دو لیوان آب با یک قرص چربی ‌سوز، برای نهار یک کف دست نان و یک واحد گوشت و سبزیجات آ‌ب‌پز، مقداری ران مرغ آب‌پز شده با کدو و هویج آب‌پز و البته بدون نمک هم برای وعده شام به همراه ۱۵ لیوان آب در طول روز … این یکی از برنامه‌های رژیم غذایی لاغری است که خانم‌ها و آقایان برای راحت شدن از چربی‌های اضافه بدن به آن پناه می‌برند. نسخه‌های همه‌گیر و عمومی که برای یک گروه از دوستان و فامیل تجویز می‌شوند، آگهی‌های تبلیغاتی لاغری در مدت یک ماه یا حتی کمتر، آب درمانی، گیاه‌خواری، کم‌خوری و گاه قطع بعضی از گروه غذایی و… نسخه‌هایی از رژیم لاغری هستند که این روزها بازار داغی دارند. کمک گرفتن از قرص‌های بی‌نام و نشان و البته خطرساز و توصیه‌های دوستانی که با برخی رژیم‌های سخت به نتیجه رسیدند را هم به این نسخه‌ها اضافه کنید.

تنها یک عامل باعث کاهش وزنتان می‌شود

با وجود تمام این نسخه‌ها و توصیه‌ها، هنوز هم آمار افزایش وزن و عدم تناسب اندام در شهرهای ماشینی و بزرگ در حال افزایش است و داوطلبان لاغری همچنان در عجب از این که چرا با تمام این مرارت‌ها و گرسنگی‌ها گرمی لاغر نمی‌شوند. شاید شما هم تاکنون در مورد آنچه باعث چاقی یا لاغری در اختیار و گزارش‌های رسانه‌ها و جمع‌های دوستانه عنوان می‌شود، مطالبی را تیتر‌وار شنیده باشید که استفاده از آنها تأثیری در روند کاهش وزن نداشته‌اند.تنها یک عامل باعث کاهش وزنتان می‌شود می پرسید چگونه؟ در این گزارش به سراغ یکی از متخصصان رژیم لاغری رفته‌ایم و ناگفته‌های رژیم‌های لاغری را جویا شدیم. دکتر فاطمه علی‌محمدی یکی از پزشکان جوان اما باتجربه در حوزه رژیم است که اطلاعات شگفت‌انگیزی را در این گزارش در اختیار داوطلبان رژیم غذایی لاغری یا چاقی قرار داده است.

چگونه غذا بخوریم؟

* خانم دکتر، ابتدا رژیم را به طور کلی تعریف کنید و بگویید رژیم شامل چه رفتارهای غذایی می‌شود؟

ببینید، به طور کلی رژیم یعنی خوردن. هر آنچه از صبح تا شب یک فرد به عنوان تغذیه مصرف می‌کند، در یک گروه رژیم قرار می‌گیرد. آنچه یک رژیم را می‌سازد، آگاهی از مقدار کالری‌ها و انرژی‌هایی است که یک فرد برای هر روز نیاز دارد. افراد باید بدانند برای حفظ سلامتی و کسب انرژی چه چیزهایی را به چه مقدار بخورند. از آنجایی که مهم‌ترین اصل در زندگی سلامتی است،هر فرد باید برای رسیدن به این هدف سبک و شیوه‌ای را پیدا کند. یکی از شیوه‌ها سبک تغذیه است. کم خوردن، پرخوری و بد غذا خوردن عادت‌های غلط تغذیه است که علاوه بر اضافه وزن، باعث بروز بیماری‌های مختلف و خطرناک جسمی می‌شود. به همین خاطر افراد باید بدانند که براساس فعالیت‌های روزانه و نوع زندگی خود چگونه غذا بخورند.

عاملی که باعث کاهش وزن می‌شود:

* بعضی از مردم فکر می‌کنند اگر رژیم بگیرند، باید گرسنگی زیادی را تحمل کنند. آیا این تفکر درستی است؟

متأسفانه بعضی رژیم‌ها و بعضی افراد این ترس را در مردم ایجاد کرده‌اند. رژیم‌های متفاوتی وجود دارد که تشخیص آن به نظر متخصص بستگی دارد و این که نیاز روزانه فرد را تشخیص بدهد. این در حالی است که مطمئن‌ترین رژیم، رژیمی است که کل هرم را دربر بگیرد. همچنین باید سه اصل در رژیم غذایی رعایت شود، تنوع، تناسب و تعادل. اگر این سه عنصر توامان با شرایط فیزیکی و فعالیت فرد در نظر گرفته شود یک رژیم نامحدود می‌توان ارائه کرد. در اینگونه رژیم‌ها وعده‌های غذایی باید به ۶ تا ۸ وعده تقسیم شود، به این صورت سطح انسولین و قند خون ثابت نگه داشته می‌شود و فرد احساس گرسنگی و ضعف نمی‌کند.

* آیا رژیم‌ها در آینده اثرات مخربی در بدن ایجاد می‌کنند؟

گاهی رژیم‌های غیراصولی اثرات مخربی را در طول زمان بر بدن دارند. وقتی پروتئین کافی به بدن نرسد با توجه به صنعتی شدن و روزمرگی فعالیت‌های روزانه عضلات اصلی بدن مثل قلب ضعیف می‌شوند و طی زمان متمادی بعد از چند سال در عملکرد این اندام‌ها اختلال به وجود می‌آید. بعضی رژیم‌ها اشتباه است. مثلا یک نفر از افراد خانواده رژیم می‌گیرند و بقیه از رژیم او پیروی می‌کنند. این در حالی است که رژیم‌ها باید براساس شیوه و سفره خانواده برنامه‌ریزی شده و همه گروه‌های غذایی در آن گنجانده شود. 

تنها یک عامل باعث کاهش وزنتان می‌شود

عادات اشتباه غذایی

* برنج یکی از غذاهای اصلی ما ایرانی‌هاست. بعضی‌ها معتقدند بدون برنج سیر نمی‌شوند. به نظر علم پزشکی این تفکر چقدر می‌تواند واقعی باشد؟

دوست ندارم، نمی‌خورم، اگر این را نخورم می‌میرم، اگر شیرینی نخورم فشارم می‌افتد و گفته‌هایی از این قبیل بر اساس عادات اشتباه غذایی است. در رژیم اراده خواستن و تغییر رفتار خیلی اهمیت دارد. خودباوری و ذهنیت مثبت و پیگیری هدف در رژیم نقش مهمی دارد. بسیاری از افرادی که نیاز به رژیم دارند، می‌گویند از فردا شروع می‌کنیم، اما هیچگاه این اراده را پیدا نمی‌کنند. در نهایت تصمیم‌های سریع‌الوصول می‌گیرند. در صورتی که رژیم باید آهسته و پیوسته باشد. از سویی غذای ایرانی، غذای کاملی است. به طور مثال قورمه‌سبزی حبوبات، سبزی، گوشت و آب دارد. تنها در صورتی که سبزی آن کمتر سرخ شود، به عنوان یک غذای غنی محسوب می‌شود اما این موضوع هم ریشه فرهنگی دارد و باید تغییر کند. بنابراین نقش مشاوران رژیم این است که سهم افراد را از غذاها مشخص کنند.

* علت این فست‌فود ویاغذاهای آماده در دایره قرمز ممنوعیت قرار دارد، چیست؟

به خاطر اینکه مواد غذاهای آماده در روغن چندبار مصرف شده سرخ می‌شوند. سوسیس و کالباس و مخلفات ساندویچ‌ها حاوی موادنگهدارنده هستند که از عوامل سرطان‌زا و عوامل خطرساز به شمار می‌روند. همچنین از نظر کالری بسیار در سطح بالایی بوده و باعث افزایش چربی‌های اشباع می‌شوند. این در حالی است که اغلب در وعده‌های پایانی روز هم مصرف می‌شوند.

* خانم دکتر، آیا هیچگونه چاقی غیرقابل درمانی وجود دارد و هر دوره رژیم چقدر زمان می‌برد؟

چاقی همانطور که به مرور زمان به دست آمده؟ می‌تواند با صبر وممارست از بین برود. همچنین کاهش وزن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که رقم ثابتی برای آن نمی‌توان تعیین کرد. به طول مثل فردی که تا به حال رژیم نگرفته و مثلا ۱۰ کیلو اضافه وزن دارد، می‌تواند در هفته نیم یا یک کیلو کاهش وزن داشته باشد و به این صورت در مدت ۴ ماه ۸ کیلو وزن کم کند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب خواندنی

پر بازدید ترین مطالب